Za bezbednu i sigurnu vožnju jako je bitno da Vam automobil bude ispravan.Evo nekoliko parametara na osnovu kojih možete da utvrdite celokupno stanje i ispravnost automobila. Proverite svaku navedenu stavku i ustanovite da li je odredjeni deo ili sklop ispravan i da li je potrebno servisiranje. U suštini treba da proverite sve što izgleda olabavljeno, istrošeno, naprslo, odnosno ako propušta tečnost ili ne radi. Svaka od ovih stavki ukratko je razjašnjena.

 

Klijenti koji su poklonili poverenje našoj firmi mogu u bilo kom trenutku kada nisu sigurni u svoje vozilo da dođu kod nas,a naše stručno osoblje će besplatno izvršiti kontrolni pregled i utvrditi nedostatke na vozilu.

 

Prvo i osnovno na šta treba obratiti pažnju je uređaj za upravljanje i zaustavljanje:

 

Jedna od najbitnijih i ključnih stvari kada je bezbedna i sigurna vožnja u pitanju jeste da Vam uređaji za upravljanje i zaustavljanje vozila budu ispravni.

– Luft na volanu automobila
Kada se volan pomera levo – desno, luft bi trebalo da bude manji od 10 mm. Veći luft ukazuje na istrošene krajeve spone ili suviše veliki zazor u upravljačkom mehanizmu.

– Delovi komande upravljača
Proverite da li se nešto olabavilo tako što ćete pomerati upravljač levo – desno.

– Krajevi spona
Spone ne bi trebalo da budu primetno labave. Ako prilikom pomeranja upravljača ili pneumatika zglob počne da se klima, sponu treba zameniti. Kod upravljačkog mehanizma sa zupčastom letvom, unutrašnje spone zastićene su gumenom oblogom. Obloge se moraju zameniti ako su napukle ili pocepane da bi se zaštitio upravljački prenosnik od prljavštine i vlage. Možete proveriti da li su naglavci unutrašnjih spona olabavljeni tako što ćete pritisnuti obloge dok neko drugi pomera upravljač ili pneumatik. Kao što smo rekli ne sme da se oseti da su olabavljeni. Ako osetite tečnost u oblogama, to znači da servo upravljački sistem propušta i da upravljački prenosnik treba uskoro zameniti.

– Kuglasti zglobovi
Proverite olabavljenost tako što ćete prednje točkove podići od zemlje i rasteretiti kuglaste zglobove. Veliki odvijač ili šipka mogu se koristiti za proveru vertikalnog zazora. Neki kuglasti zglobovi imaju pokazivač habanja koji je deo mazalice. lzlizan rub pokazuje da je i zglob izlizan.

– Homokinetlički ili kardanski zglobovi
Obloge homokinetičkih zglobova moraju biti ispravne i čvrste da bi štitile zglob. Ako se čuje škljocanje tokom okretanja znači da homokinetički zglob nije ispravan. Kardanski zglobovi na vozilima sa zadnjim pogonom ne smeju da se primetno slobodno pomeraju. Zvečanje kada ubacujete u brzinu može da označava neispravan kardanski zglob.

– Pedala kočnice
Pedala kočnice treba da bude čvrsta, a radni hod nekoliko centimetara. Ako je hod pedale suviše velik to može da ukaže na istrošene obloge kočnice ili nedovoljnu količinu ulja u sistemu za kočenje. Labava pedala može da znači nezaptivenost u cilindrima ili prisustvo vazduha u sistemu za kočenje.

– Ručna kočnica
Ručna kočnica blokira zadnje točkove(kod nekih modela prednje) i treba da održava automobil na malom nagibu ili da onemogući polazak vozila kada je menjač u prvom stepenu prenosa. Kada je kočnica otpuštena, zadnji točkovi treba slobodno da se okreću.

– Kočioni cevovod
Gumena creva kočnica ne smeju da propuštaju i moraju da budu u dobrom stanju. Zamenite creva za koja utvrdite da propuštaju ili da su naprsla ili oštećena. Isto tako treba zameniti čelične cevi kočnica koje propuštaju ili su oštećene.

– Sajla ručne kočnice
Sajla ručne kočnice ne sme da bude iskrzana niti da dodiruje oštre predmete na donjem delu vozila.

 

Uređaji za osvetljavanje puta,označavanje i davanje svetlosnih znakova na vozilu:

 

Prednja svetla
Proverite duga i kratka svetla. Pravac svetlosnog snopa može se proveriti tako što ćete automobil parkirati na oko 10 metara od nekog zida ili vrata garaže i posmatrati pravac pružanja svetlosnog snopa. Oba svetlosna snopa treba da budu na istoj visini.

Zadnja svetla
Proverite da li sva zadnja svetla rade kada su upaljena.

Stop svetla
Stop svetla treba da se upale kada se pritisne pedala kočnice.

Pokazivači pravca (migavci)
Proverite leve i desne, prednje i zadnje kada je kontakt ključ uključen.

Svetlo registarske tablice
Treba da se upali kad su upaljena poziciona svetla.

Svetla za vožnju unazad
Treba da se upale kada se ručica menjača stavi u paložaj za kretanje unazad (rikverc).

 

Uređaji koji omogućuju normalnu vidljivost:

 

– Brisači vetrobranskih stakala
Brisači treba da rade pri svakoj brzini i treba da čiste stakla ne ostavljajući tragove. Zamenite metlice na brisačima ako su istrulile, popucale ili iskrzane.

– Uređaj za pranje vetrobrana (prskalice za stakla)
Kada se uključi prskalica treba da ispušta mlaz vode na obe strane vetrobrana.

– Ogledala u automobilu (retrovizori)
Unutrašnja i spoljašnja ogledala trebalo bi da budu čista i da se slobodno pomeraju. Proverite da li su držači čvrsti.

– Grejač prednjeg i zadnjeg stakla
Kada se uključi grejanje prednjeg stakla, topli vazduh treba da duva u vetrobran. Ako je uključen grejač zadnjeg stakla, tada zadnje staklo treba da bude odmagljeno.

 

Ostali uređaji:

 

– Sirena (zvučni signal)
Sirena kao bezbednosno sredstvo treba je često proveravati.

– Rezervni točak, dizalica i oprema
Rezervni točak ,dizalica i ključ za montiranje točkova trebalo bi da držite u prtljažniku. Proverite stanje rezervnog točka i pritisak u njemu.Proverite i dali imate ostalu opremu: prvu pomoć,sajlu za vuču,trougao,reflektujući prsluk…

– Nivo tečnosti u motoru
Nivo tečnosti trebalo bi da se održavaju između oznaka max i min. Nivo motornog ulja treba proveriti tek pošto se motor isključi i sačeka nekoliko minuta da se ulje ponovo vrati u karter motora. Tečnost u automatskom menjaču treba proveriti dok je motor vruć i na praznom hodu. Nivo tečnosti za hlađenje treba proveriti kada je motor isključen i hladan.

– Filter za vazduh
Filter za vazduh ne bi trebalo da ometa strujanje vazduha. Zapušen ili oštećen filter vazduha treba zameniti.

Klinasti remeni
Proverite pogonske remene da se nisu olabavili, iskrzali ili pokidali. Pogonski remeni treba da budu dovoljno pritegnuti da se izbegne proklizavanje, ali ne suviše, da izazovu nepredviđeno naprezanje ležajeva korisnika.

Cevovodi hladnjaka
Proverite cevovode da li su naprsli ili očvrsli usled duge upotrebe tako što ćete ih stisnuti prstima. Creva pod dodirom ruke treba meka i savitljiva a ne tvrda i kruta. Takođe proverite cevne priključke i obujmice da nisu olabavljene ili da ne propuštaju tečnost za hlađenje.

– Cevovodi za grejač
Važi isto što i za cevovode za hladnjak. Takođe proverite da creva ne dodiruju ostale predmete ili cevovode kroz koje protiču drugi fluidi. Oštećena creva treba zameniti.

– Ventil i cevi za regulaclju benziskih i uljnih isparenja u motoru
Proverite ventil za regulaciju benzinskih i uljnih isparenja u sistemu za napajanje motora i cevi tako što ćete izvaditi ventil iz kućišta i staviti palac na to mesto dok motor radi. Trebalo bi da osetite jak vakum. Ventil bi trebalo takođe i da zveči kada se protrese (prethodno isključite motor).

– Vakumski cevovodi
Vakumska creva treba da budu zategnuta, nezamršena, bez pukotina ili pregorelih mesta. Položaj creva može da se proveri prema oznakama ispod poklopca motora.

– Poklopac razvodnika paljenja
Poklopac ne sme da ima pukotine ili druge znake varničenja ili habanja. Sa unutrašnje strane treba da bude čist i suv, a priključna mesta treba da su u dobrom stanju.

– Priključci (kablovi) za svećice
Priključci treba da budu čvrsto namešteni u poklopcu razvodnika paljenja, a njihove kapice moraju da budu čvrsto priljubljene oko svećica. Na kablovima ne sme da bude vidljivih oštećenja, oguljenih ili pregorelih mesta. Varničenja se najlakše uočavaju posmatranjem kablova svećica dok motor radi po mraku.

– Priključci (polova) akumulatora
Priključci i kablovi treba da budu zategnuti i bez korozije.

– Pritisak u pneumaticima (gumama)
Proverite pritisak u gumama kada su hladne. Pritisak treba da bude isti u prednjim gumama i isti i u zadnjim gumama.

– Stanje pneumatika na automobilu
Pogledajte gazišta i proverite da li su negde neravnomerno istrošena ili iskrzana što može da znači pogrešno centriranje ili oštećenje delova sistema vešanja. Proverite bočne zidove da nemaju izbočine, naprsline ili druga oštećenja.

– Curenje tečnosti iz automobila
Proverite ispod automobila da neka tečnost slučajno ne curi. Vlažna mesta ispod zadnjeg dela vozlia mogu da znače da curi benzin iz rezervoara za gorivo ili cevi za dovod goriva. Tamno mrke ili crne mrlje blizu zadnjeg dela vozila mogu da znače da ulje za diferencijal curi iz zadnje osovine na vozilima sa zadnjim pogonom. Žute, mrke ili crne masne mrlje ispod prednjeg dela vozi1a znače da curi ulje iz motora ili da eventualno curi ulje iz menjačke kutije kod vozila sa prednjim pogonom. Crne masne mrlje ispod srednjeg dela vozila sa zadnjim pogonom mogu biti od ulja iz automatskog menjača, a ispod prednjeg dela vozila sa prednjim pogonom znači da curi iz menjačke kutije. Zelene, plave ili bezbojne vlažne mrlje mogu da potiču od tečnosti za hladenje koja curi iz hladnjaka, cevnog priključka, pumpe za vodu ili čepa na bloku motora.

– Amortizeri/vešanje
Stanje amortizera može se proveriti njihanjem. Zaljuljajte svaki ugao vozila nekoliko puta, a zatim ga pustite. Ispravan amortizer bi trebalo da zaustavi njihanje posle jednog ili dva odskoka. Propuštanje ulja prilikom njihanja amortizera znači da nije ispravan,neznatno curenje je normalno za neke sisteme vešanja. Treba proveriti oslonce da nisu pohabani.

– lzduvni sistem/prigušivač
Izduvni sistem mora da bude čvrst i ne sme da ispusta izduvne gasove. Proverite da nema zardjalih delova cevi, labavih nosača ili naprslina.

– Podmazivanje diferencijala
Ulje u diferencijalu treba uvek da bude naliveno do ivice otvora. Za podmazivanje koristite samo preporučeno ulje. Za većinu vozila sa zadnjim pogonom, to bi trebalo da bude ulje SAE 90. Za vozila opremljena diferencijalom sa uredjajem za blokiranje, potrebno je ulje sa specijalnim aditivima. Kod nekih vozila sa prednjim pogonom diferencijal se podmazuje istim uljem kao i menjač.

 

Srećnu i bezbednu vožnju želi Vam Demi auto.

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

*
*
Website